Vilket gymnasieprogram ska jag välja?

09 mar 2023
Hej, jag velar just nu emllan 2 olika linjer på gymnasiet. Antingen hantverk inr. frisör eller resturang och livsmedel.

Grejen är att frisör känns mer mig men där går man i en liten klass och skola med mest tjejen, (majoriten som väljer frisör är tjejer, men jag föredra och hänga med killar för dom är inte alltid lika komplicerade). Men alla jag känner ska gå resturang och livsmedel så hela min trygga punkt är där igentligen, min syster har också gått där och tar studenten till sommarn.

Vet att jag borde ta det jag vill, men vet inte om jag riktigt vågar och köra en helt nystart utan någon trygg punkt.

10 mar 2023

Man får göra sitt gymnasieval precis som man vill. Det är såklart bra om du är motiverad att gå just det program du väljer för det brukar gå bättre när man är intresserad av det man valt. Men det är också okej att välja ett program för att man känner sig trygg där.

Om du väljer frisör så kommer du inte att vara den enda som är i en ny och lite otrygg situation och kanske är du inte heller den enda som hellre vill ha killkompisar. Man behöver inte heller umgås med sin klass om man inte känner för det. Det går att träffa andra i samma skola i pauserna och man kan såklart fortsätta hänge med kompisar från grundskolan även fast de går i andra skolor.

Vad du än väljer så är det ju olika för och nackdelar så du får fundera lite mer och försöka bestämma dig för vad som är viktigast för dig i gymnasievalet.