Kan jag gå gymnasiet utomlands?

04 mar 2023
Hej jag går 1:an på gymnasiet och går samhäll men skulle hemst gärna vilja åka hem till mitt hemland Rumänien och bo där på heltid finns det ngn chans att man kan byta och fortsätta läsa samhäll fast i Rumänien? De finns ingen svensk skola där nere va?

06 mar 2023

Jag kan tyvärr inte svara på det men jag skulle gissa att det inte finns samma program som i Sverige med samma upplägg och då kan det bli svårt att bara hoppa in och fortsätta. Men det finns ju möjligheter att gå i Rumänsk eller internationell skola. Du måste kolla upp landets skolsystem och regler för att veta hur det skulle gå till i praktiken. Kolla gärna med en internationell skola om du har möjlighet att gå där eftersom det troligtvis är lättare. Det finns ingen svensk skola.