Vad är mitt meritvärde?

02 mar 2023
hur mycket är 16 och 17 i meritpoäng för genomsnitt i betyg? t.ex c i alla ämnen.

Om man har t.ex C i ett ämne kan man läsa upp de på komvux till ett A? Kan man läsa flera kurser på komvux samtidigt

06 mar 2023

Snittbetyget beräknas genom att siffervärdet för ett betyg multipliceras med kursens gymnasiepoäng. Exempel: Betyget B i en kurs som omfattar 100 gymnasiepoäng ger 17,5 x 100 = 1 750. Summan av alla betyg delas sedan med summan av antalet poäng som du har läst. Du får då fram ett snitt som maximalt kan vara 20,00 poäng. Eventuella meritpoäng (max 2,5) läggs sedan till. Det är inte så lätt att räkna ut betygen på egen hand så här finns en automatisk uträknare.