Måste man gå om en klass i gymnaiset?

02 mar 2023
Hej
Sonen går i ettan på gymnasiet. Han har sedan v 7 haft 100% frånvaro med anledning av att han känner sig utanför i sin klass. Vi har haft kontakt med rektor och kurator för att han ska få byta klass. Han har gott om vänner i de andra klasserna på samma program. Han får inte byta klass förrän till sommaren. Detta innebär att han inte kommer kunna vara i skolan resten av terminen då han mår så dåligt i sin klass. Han har inga svårigheter kunskapsmässigt, har höga betyg. Kan han bli tvingad att gå om ettan eller kan han fortsätta i tvåan för att parallellt komplettera de kurser han har missat?

06 mar 2023

Vad tråkigt att höra att han inte trivs i sin klass! Det är rektorn på skolan som bestämmer om en elev ska gå om eller inte så kolla med hen. Om det finns en ledig plats på programmet han vill gå i en annan klass så skulle jag gissa att det inte finns någon anledning till att han skulle gå om ettan.