Vad krävs för att komma in på Juristprogrammet?

27 feb 2023
Hej!
Jag vill plugga till juristprogrammet. Kan jag få merit för att ha läst matte 2 och eng 5 samt 6 när jag söker in på programmet? Får man merit för andra ämnen också till exempel samhällskunskap 2 eftersom behörigheten för juristprogrammet är grundläggande samhällskusnkap, dvs 1.

Vad brukar antagningen för juristprogrammet ligga ungefär?

Mvh :)

01 mar 2023

Du kan få merit för matte 2 (0,5 meritpoäng) men det är bara Engelska 7 som ger meritpoäng. Engelska 6 krävs för att du ska vara behörig till programmet. Du kan få meritpoäng för vissa kurser i moderna språk, engelska och matematik. Tyvärr inte några andra ämnen.

Antagningspoängen på Juristprogrammet brukar ligga över 20 poäng men det är lite olika beroende på skola och termin så kolla statistiken på UHR.se.