Hur får jag jobb inom FN?

24 feb 2023
Hej!
Såhär ligger det till: Jag vill primärt arbeta med att främja mänskliga rättigheter inom organisationen FN. Vilket program på universitet bör jag läsa för att bli behörig?

Med vänlig hälsning,

27 feb 2023

Olika yrkesgrupper arbetar inom FN så tänk gärna mer på exakt vad du vill göra inom FN. Några områden du kan studera inom är medicin, ekonomi, politik, sociologi, samhällsvetenskap, statistik, internationella relationer, juridik, teknik och IT.

Oavsett vilket yrke du väljer förväntas de anställda på hög nivå behärska något annat språk förutom engelska. Arbetsspråken i sekretariatet är engelska och franska. De officiella språken i FN är arabiskaengelskafranskakinesiskaryska och spanska.