Hur blir jag läkare?

21 feb 2023
hej! jag har varit i Sverige i 1,5 år och jag har gymnasium betyg från hemlandet. Men jag vet inte vad jag ska läsa jag tänkte på läkare men nu tror jag att bli lite jobbigt att göra det då tyckte jag på pilot program men det krävs mycket pengar. En sak till betygen som jag fick bedömningen på tillåter mig att läsa till sjuksköterska men jag vill läsa läkare efter det då behöver jag läsa allt om. Nu tänker jag att plugga utomlands men det kanske kräver ett nytt språk eller en antagningtest som jag inte vet vad det är eller hur ska det vara vad ska det inhålla. Även om det funkade och jag tåg lån från CSN måste jag hade bott i Sverige mer än 2 år och nu läser jag IM program som har inget med det att göra jag vet inte vad ska gör. Och jag undrar om man kan gör antagningsprovet på sitt modersmål. Jag vet att det är mycket jag frågor om men hittar inga svar. Kan du snälla svara så fort du kan.

22 feb 2023

Du behöver kontakta de skolor som du har tänkt att du ska studera på för frågor om behörighet och hur antagningsprovet går till. Men vill du bli läkare så kan du satsa på att skaffa dig behörigheten genom Komvux och på att skriva högskoleprovet. Kontakta Komvux så kan de hjälpa dig att göra en studieplan.