Sök utbildning 👉

Hur blir jag psykolog?

21 feb 2023
hej,
jag tog examen förra året inom Vård och Omsorg programmet, men tyvärr fick jag fyra F från fyra ämne. Men nu vill jag att plugga till psykologprogrammet, vad krävs för att komma in i högskola\ universitet?

22 feb 2023

Psykologprogrammet har höga antagningspoäng (A i alla ämnen) så du kan behöva läsa upp dina betyg för att ha en chans att komma in. Det kan du göra genom prövningar som du kan läsa om här https://allastudier.se/tips-o-fakta/h%c3%b6j-betygen-genom-pr%c3%b6vning-16814. Om du saknar något för behörighet behöver du även läsa in de kurserna. Grundläggande behörighet samt Matematik 2a eller 2b eller 2c och Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2 är vad som krävs för behörighet.