Hur funkar utökade kurser?

21 feb 2023
Hej syv

Jag har en fundering när det gäller U-kurser, om man har läster än 2500 poäng, t.ex 2900, kan man då sätta programmering 1 som U-kurs som är en programfördjupnings kurs på vår skola tillsammans med kursen bioteknik. För om man har fått ett E på programmering 1 men A på modersmål 1 och istället för att sätta modersmål som U kurs och tappa det betyget så tänkte jag ha den som utökad och kursen modersmål 1 som vanlig för att då betyget ska räknas med. Tänkte söka till läkarprogrammet sedan.

O inte modersmål 1 funkar kanske då modersmål 2 där har jag också A, eller kanske moderna språk 4 som är mitt inval och där har jag också A.

Tack på förhand:)

22 feb 2023

Man kan inte byta ut gymnasiekurser i en kursplan tyvärr. Men ta upp frågan med din rektor, kanske kan hen göra någon förändring i din kursplan.

Lycka till! /Petra, SYV