Söka gymnasium med utländska betyg

15 feb 2023
Hej, jag har en fråga. jag gick ut nionde klass i Tyskland, så jag har en examen där.
Är det möjligt att söka till ett gymnasieprogram med dessa utländska grundskolebetyg och var måste jag ansöka?
Måste jag få betygen validerade först eller räcker det med en översättning?
Dessutom gick jag i 9:e klass i Sverige och avslutade engelska, matematik och svenska som andraspråk där.
Så för mig handlar det om att få de mindre ämnena erkända.

Tack och mvh

17 feb 2023

För sökande som har utländska betyg finns det möjlighet att bli antagen till en utbildning vid sidan av den vanliga antagningen. Det kallas då för att du blir prövad i fri kvot, som är reserverad för ett begränsat antal platser på en utbildning. Du gör ingen speciell ansökan för att bli prövad i fri kvot. Du ansöker som vanligt, men dokument med utländska betyg eller särskilda skäl bifogas till din ansökan.

För att kunna antas i fri kvot måste du vara behörig till utbildningen du har sökt. Man behöver alltså svenska för att söka till ett svenskt gymnasium. Söker man till en internationell skola (International Baccalaureate)  kan man dock få undantag från betyg i svenska. Om man går Introduktionsprogram så får man svenskan där.