Var kan jag läsa spanska?

15 feb 2023
Hej!
Jag tog studenten år 2001 och läste Spanska i 2år på samhällsvetenskapliga programmet. Nu undrar jag vad motsvarar det idag? Tyvärr så har jag ju glömt den mesta spanskan och all grammatik.

Om jag nu vill börja om på nytt med spanskan måste jag gå på komvux då eller finns det spanska på universitetet som inte har gymnasie-spanska som ingångskrav? Om det finns kan de neka mig då efter jag redan har ett spanskabetyg från gymnasiet?

17 feb 2023

Jag vet inte vilka kurser du har läst men du kan titta på vilka kurser du har på ditt betyg och sedan jämföra med de nya kursnamnen här.

Vill du läsa spanska på universitetet så är behörighetskravet spanska 3 men det finns ibland nybörjar kurser man kan gå för att bli behörig till vidare högskolestudier inom ämnet. Kolla vad som finns med de högskolor som är aktuella för dig. Du kan gå de kurser du inte gått innan på Komvux men du kan inte läsa om kurser som du har fått ett godkänt betyg på. Du kan även studera på egen hand eller hitta kurser man betalar för om du inte hittar ett alternativ på högskola eller Komvux.