Vad gör jag om jag vantrivs på min APL?

14 feb 2023
Hej. Jag går mitt tredje år på hotellprogrammet. Jag går lärling men har vantrivs sen första året. Jag har försökt byta gymnasium i tvåan men fick reda på att jag behövde gå om hela 1an om jag bytte. Jag bytte tillbaka, det gick sämre än någonsin och nu hatar jag min APL plats. Jag ångrar min val men min fråga nu är om min skola kan göra något för att resten av min tid ska bli så bra som möjligt.
? Flera av mina vänner har fått eller provat sjukskrivning. Men jag får inte det då jag har social Fobi och de anser att jag behöver träna på att vara bland andra. Finns det något skolan kan göra?

15 feb 2023

Det låter som att du behöver gå till din SYV i skolan och ha ett samtal kring detta. Det kanske kan finnas andra lösningar så som att byta program, gå klart gymnasiet på Komvux eller Folkhögskola eller byta APL-plats. Jag kan inte svara på om din skola kan hjälpa dig på något sätt men du ska ha en bra arbetsmiljö på din APL och du måste ta upp dina problem med skolans rektor och kanske även kurator för att de ska kunna hjälpa dig.