Hur funkar meritpoäng?

13 feb 2023
Jag läser nu tredje året på ekonomiprogrammet där jag snittar cirka B i varje ämne. Trots detta så vill jag komma in på en utbildning med högre merit än vad jag kommer få så min plan efter gymnasiet är att läsa upp några betyg för att få tillräcklig hög merit. En kurs jag planerat att läsa är Moderna språk 3 då jag valde att läsa moderna språk 1 istället för 3 när jag gick första året på gymnasiet. Jag undrar därför om extra meriten som man får av moderna språk 3 kommer räknas om jag läser kursen i efterhand? Eller räknas bara de kurserna man hade i sin studieplan? Planerar att läsa upp mina kurser genom att göra prövningar.

15 feb 2023

Ja, om du läser en kurs för extra meritpoäng så kommer den att räknas med precis som om du hade läst i gymnasiet.