Hur funkar APL?

13 feb 2023
Undrar om man kan få mindre timmar på apl på grund av sjukdom.
Hur kan man få när timmar utan att det påverkar utbildningen.
Min dotter går på lärling utbildning på gymnasium, har väldigt svårt med så många timmar på apl, har läkare intyg och behöver gå när till högst 6 timmar om dagen för att klara av apl.
Enligt skolan om hon måste gå när i tid på apl så ska hon göra ett år till gymnasiet, stämmer det?
Finns det några undantag?
Tacksam för hjälp
Med vänliga hälsningar

15 feb 2023

APL är en viss tid av gymnasieutbildningen men den kan genomföras i skolan istället för på en arbetsplats i vissa fall. Prata med skolans rektor om hur ni bör göra så att dottern klarar sin APL. Lärlingsutbildning är kanske inte rätt alternativ om man har svårt för att vara på en arbetsplats, finns det möjlighet att byta? Jag kan inte svara mer än så tyvärr utan det är skolans rektor som har rätt tillämpa och tolka skollagen.