Kan jag bli läkare efter Natur-sam?

13 feb 2023
Hej
"Jag är en elev som för närvarande går i naturprogrammet och nästa år måste jag välja mellan naturnatur och natursamhäll. Målet är att läsa vidare på läkarprogrammet, så naturnatur verkar vara det mest lämpliga valet. Men om jag väljer natursamhäll och senare efter gymnasietiden studerar de ämnen som jag kommer behöva för läkarprogrammet, kommer det att bli lättare för mig?"

15 feb 2023

Behörigheten för Läkarprogrammet är grundläggande behörighet, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4. Denna behörighet får man bara direkt av Naturvetenskapsprogrammet inriktning Naturvetenskap.

Du kan läsa in kurserna du saknar efter gymnasiet. Du kan göra det på Komvux men du kan också välja att gå ett naturvetenskapligt basår på universitetet. Om man behöver höja sina betyg för att komma in på programmet är det enda alternativet att gå Komvux, eftersom basår inte ger gymnasiebetyg. Tror du att du kommer att få dåliga betyg i de naturvetenskapliga kurserna kanske det är bättre med basåret då det inte drar ner ditt betyg. Men det blir inte enklare, det är samma kurser du läser och det tar ju då lite längre tid.