Hur blir jag journalist?

10 feb 2023
Hej på dig!
Jag vill jobba som Journalist i framtiden och jag behöver veta vad jag behöver vara bra på och så vidare så kan du berätta för mig vad jag ska vara bäst på liskom?

12 feb 2023

Vad roligt att du vill bli journalist! För att bli journalist krävs en eftergymnasial utbildning vid högskola eller universitet. Därför bör du välja ett högskoleförberedande program på gymnasiet. Ett bra val för dig som vill bli journalist är Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning Medier, information och kommunikation eller Estetiska programmet med inriktning estetik och media. Yrkeshögskolan och folkhögskolor erbjuder också vissa utbildningar inom journalistik.

Som journalist arbetar du med många olika saker beroende på vilken inriktning du har. Det kan vara allt ifrån att arbeta som journalist och skriva reportage, redigera, informationshantering, webbjournalistik, tidningsjournalistik eller på TV.

I arbetet som journalist är det viktigt att vara snabb, ha gott omdöme, kunna arbeta under tidspress och mot deadlines samt vara intresserad av att följa med i både samhällsdebatten och teknikutvecklingen. Kontakten med tittare, lyssnare och läsare är något som blir allt viktigare i jobbet.

Enligt Arbetsförmedlingens prognos kommer det vara hård konkurrens om jobben både på fem och tio års sikt.