Hinner jag söka till högskolan?

09 feb 2023
Hej!

Jag hade tänkt att läsa upp mina betyg efter gymnasiet via prövningar. Det är cirka 4 ämnen, tror du att man hinner läsa upp dem och söka till vårterminen? (Alltså att man slutar gymnasiet sommaren 2023, och ska söka till VT 2024,ca 4-5 mån för att läsa upp 4 ämnen)?

För det är inte så ofta det finns prövningar under sommarlovet, så tror du att betygen för prövningarna kommer hinna komma innan man ska söka till VT 2024?

12 feb 2023

Du måste kolla med Komvux där du ska göra prövningarna vilka datum som finns för prövningar och hur lång tid de tar på sig att rätta proven.

Före och under antagningsperioden till högskolan behöver du hålla reda på några datum. Det viktiga för betygen är datum för sista komplettering. Du hittar alla datum här.