Vad ska jag göra med gymnasiet om jag är sjuk?

09 feb 2023
Undrar hur det är meningen man ska kunna gå ur gymnasiet om man har kronisk sjukdom? Jag undrar för att jag gör bra ifrån mig i skolan. Har C-A i alla ämnen utan problem men ändå så fortsätter mentor och andra som jobbar på skolan trakassera mig om min frånvaro. Jag vet inte riktigt vad dom menar eller vill, jag kan inte göra något åt det, hela poängen med kroniska sjukdomar är dom inte går att bota. Dom vet det här och jag har intyg från doktorn. Jag jobbar på ca 75% just nu och har ca 40% närvaro. Jag vet att det inte är mycket och jag vill vara i skolan mer men vad är problemet om jag ändå gör bra ifrån mig?

12 feb 2023

Vad tråkigt att höra att du har varit sjuk! När man är sjuk så är det viktigaste att man tar hand om sin hälsa i första hand och tänker på skolan sen när man är redo för det. Gymnasiet är en frivillig studieform så du får ju själv välja hur du vill göra med det. Men det låter ju som att du klarar det bra även om du inte kan närvara så mycket som krävs.

Kanske finns det andra lösningar och anpassningar som du skulle kunna testa men gymnasieskolor brukar tyvärr inte tillåta att man läser på distans. Ta kontakt med skolan och be dem om hjälp att diskutera och hitta den lösning som blir bäst för dig. Du kan berätta för dem att deras metod inte hjälper utan att du behöver ett bättre stöd om du ska kunna fortsätta.

Om det inte fungerar med skolan alls kan du fundera på att byta skola. Korrespeondensgymnaiset är helt på distans om du skulle vara intresserad av det kan du kolla med dem. Men det kan vara svårt att få en plats där då den är populär.