Kan jag byta gymnasieinriktning?

07 feb 2023
Hej, jag undrar om man kan ändra sin inriktning inom samhäll? Eftersom att jag har precis skickat in mitt formulär om mina gymnasie val, sedan så fanns det önskemål om inriktningar och jag visste inte liksom om vad dem linjerna hade för skillnader. Så jag tog bara någon som lätt intressant, jag kanske inte kommer in på den inriktningen men vill verkligen inte gå den inriktningen. Jag har inte börjat gymnasiet än men övertänker verkligen mycket det och den inriktingens innehåll om vad det handlar om passar inte riktigt för mig. Tacksam för svar:))

08 feb 2023

Du kan kontakta skolan du sökt till och fråga om ifall du kan ändra inriktning senare. I många skolor är det möjligt. Men om det inte är det och du vill byta så kan du kontakta din studie-och yrkesvägledare och be om hjälp att byta.