Hur funkar meritpoäng?

30 jan 2023
Hej när jag ska göra mitt gymnasieval frågar de om jag vill välja franska som extraval, jag har hört att man bara behöver gå på moderna språk första året för att få meritpoängen för det. Om jag väljer franska nu som extraval, kommer jag att kunna välja hur länge jag ska gå på franska? Jag undrar också om det här räknas som ett individuellt val.

02 feb 2023

Jag är inte säker på vad skolan menar så det är bättre att du frågar dem. Du kan maximalt få 1,5 meritpoäng i moderna språk. Antingen genom att ha godkänt betyg i moderna språk 3 och 4 eller genom moderna språk 4 och 5, om moderna språk 3 krävs för särskild behörighet.