👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur mycket kommer antagningspoängen höjas?

30 jan 2023
Hej! jah har en fråga det är så att i sommaren så kommer jag att söka in till ett gynasium och det jag undrar är att hur mycket ett gymnaisum kommer höjas för att jag tycker om en gymnasium i närheten av mig och det är så att denna gymasium har 197.5 merit värde alltså minst måste du ha för att komma in och max merit värde är 241 merit, en eftersom att i 2022 det var 197.5 minst då så är det så att 2023 så har dem byggt en ny byggnad och jag tänker mig att dem kommer höja merit värden från 197.5 till något helt annat och jag undrar hur mycket det kommer höjas tror ni?

02 feb 2023

Det är tyvärr omöjligt att veta detta på förhand. Men om du kollar antagningsstatistiken för flera år tillbaka så kan du iallafall få en idé om hur mycket det brukar höjas. Det är väldigt svårt att spekulera kring vad som kan höja eller sänka antagningspoängen. Försök att inte tänka så. mycket på det eftersom det inte är något du kan styra, fokusera på att göra ditt bästa det sista av terminen istället.