Val av moderna språk

28 jan 2023
Hej!
Min dotter ska söka till ekonomi/gymnasiet till hösten 2023. När man ska söka till ekonomi/samhälle då står det att man ska välja även ett modernt språk. Måste man välja redan nu ett modernt språk när man söker till gymnasiet? Är ett krav att man ska kunna det språket som man väljer (det kan vara spanska) eller måste man har läst det i grundskolan?

30 jan 2023

Skolorna vill ofta att man väljer ett språk i ansökan så de kan planera för sina kurser men det brukar gå att ändra om man ångrar sig. Det vanliga är att man fortsätter med det man läst i grundskolan men det går att byta språk i gymnasiet.

Konsekvensen kan dock bli att man inte får all extra meritpoäng man vill ha eftersom de högre kurserna i moderna språk kan ge extra merit poäng när man söker till högskolan. Men det finns andra kurser man kan läsa för det. Prata med skolan om detta.

Lycka till!/ Petra,SYV