För vem passar IB-programmet?

28 jan 2023
Hej! Jag är mamma till en elev i åk 9 som är lite nyfiken på IB-programmet. Skulle du kunna sammanfatta för vilka elever den utbildningen riktar sig mot? Är det väldigt hög studienivå/takt/krav, som något slags elitskola? Bör man ha en tydlig idé om sitt framtida karriärsval/internationell karriär, eller bara allmänt känna sig lite internationellt intresserad?

Vänliga hälsningar,

30 jan 2023

International Baccalaureate styrs av IBO, International Baccalaureate Organization, och brukar rekommenderas för den som är intresserad av en internationell karriär i första hand. Men vem som helst som är intresserad kan välja IB.

Det är ett tvåårigt gymnasieprogram, men eftersom Sveriges lag kräver att en gymnasieutbildning ska vara under minst tre år så har du ett förberedande år innan. Du söker till International Baccalaureate som du söker till ett vanligt gymnasieprogram, men beroende på vilken skola du väljer kan du bli kallad till ett inträdesprov i matematik och engelska eller en intervju.

Det är fritt att välja gymnasieprogram precis på de grunder man själv vill. Man konkurrerar med sina betyg och ibland inträdesprov för att komma in. Så har man kommit in kan man räkna sig som förberedd. Ingen ska behöva veta vad de vill göra i framtiden redan i gymnasiet så det behöver ni inte tänka på. Det viktiga är att man känner sig motiverad att gå det program man väljer så att man orkar studera.