Hur blir man behörig till högskolor i Sverige?

28 jan 2023

Vi bor i Hong Kong och båda mina döttrar går IB programmet. Dom har betyg i svenska upp till 9an men läser inte svenska nu. Vad räknas som behörighet- om dom går ut med bra betyg och gör svenska testet och klarar det- måste dom ändå ha ett betyg i gymnasiesvenska kurs?

Vidare: kan man få hjälp med att översätta deras betyg när som är klara eller gör skolorna det automatiskt?

Skulle ni säga att det är lättare eller svårare om dom får ett High-school diplom med betyg enligt det amerikanska systemet vs IB?

Tack! Mvh,

30 jan 2023

Om de gör Tisus som är ett behörighetsgivande test i svenska för studier på universitet och högskolor i Sverige så behöver de inte betyg i svenska från gymnasiet. Vill man ha betyg i svenska från gymnasiet kan man gå det via Hermods distansgymnaisum.

Här ser ni vilka dokument som ni behöver ha för att söka till högskolor i Sverige.

Gymnasiehandlingar på engelska behöver inte översättas. Jag är osäker på vad du menar med lättare eller svårare med High-school diplom eller IB men det bör vara likvärdiga.