Vad gäller kring boende på gymnaiset?

26 jan 2023
Hej!

Jag såg en äldre fråga samt ert svar, på er hemsida. Se nedan kopierad text.

Min dotter vill gå estetiskt gymnasium med inriktning musikal och/eller teater. Ser i svaret nedan att ni skrivit " Alla skolor med riksintag måste erbjuda boende så det blir som ett internat." Är detta gammalt och borttaget nu? Den information vi fick från Kulturama i Stockholm var att boendet måste ordnas själv och har ingenting med skolan att göra. Min dotter söker inte från Stockholms län, eller närliggande län. Vi bor i Dalarna.

Kopierat från er hemsida:

Hej Alva!

Det finns många skolor som erbjuder Estetiska programmet med inriktning Teater som har riksintag men som inte är ett internat. Alla skolor med riksintag måste erbjuda boende så det blir som ett internat. Jag förstår att det är svårt att hitta. Det finns inte så tydlig information om detta.

Här är gymnasium med riksintag i Sverige som har Estetiska programmet med inriktning Teater.

En skola under Stockholm skulle kunna vara Cybergymnasiet i Malmö, de erbjuder Teater. Annars finns det en hel del i Stockholm.

arrow Cybergymnasiet Malmö
arrow Fryshusets Gymnasium
arrow Kulturama Gymnasium
arrow MediaGymnasiet
arrow Plusgymnasiet i Stockholm
arrow S:t Botvids gymnasium

Lycka till med ditt gymnasieval och flytt.

Hälsningar,

Sanna på Gymnasium.se

30 jan 2023

Ja, det är ett gamalt inlägg vars information inte längre är giltig.

Om man flyttar för att gå i gymnasiet så får man försöka hitta en lägenhet på egen hand om det inte är så att skolan har internat. För att få studentbostäder krävs att man går en eftergymnasial utbildning. Så det finns tyvärr ingen hjälp att få där utan det är upp till er att hitta bostad.

Däremot så finns det vissa bidrag som man kan söka som kan hjälpa till med kostnaderna, t.ex. inackorderingstillägg. Du kan läsa mer om bidraget på CSN:s hemsida här: http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp/hur-mycket-kan-du-fa/inackorderingstillagg/1.2847.