Är jag behörig till Vård och omsorgsprogrammet?

25 jan 2023
Hej, jag är intresserad av Vård och omsorgsprogrammet.
Jag skulle vilja byta till detta efter sommaren och jag har läst att man behöver fem andra ämnen utöver huvudämnena. Spelar det någon roll vilka?

Skulle det också vara möjligt att komma in på programmet med ämnen som idrott, musik, slöjd, bio och jag har fortfarande ett betyg i tyska eller är ämnena som du behöver förutbestämda?

Och har man en chans att komma in på programmet om man bara har ett e i svenska?
Tack så mycket :)

30 jan 2023

Det stämmer. För att ha gymnasiebehörighet till ett yrkesprogram krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik och i minst fem andra ämnen från grundskolan. Det spelar ingen roll vilka de fem ämnena är.

Du behöver ett godkänt betyg i svenska för att vara behörig och då är ett E okej.

Vänligen/ Petra,SYV