Sök utbildning 👉

Hur hoppar jag på gymnaiset igen?

23 jan 2023
Hej! Jag är 18 år gammal . Jag gick i gymnasiet förra året då jag började årskurs 1. Men trivdes inte i skolan alls och planerade på o byta men det blev krångligt så det sluta med att jag i väntan på svar till nya gymnasieskolan och gick inte på min dåvarande i väntan på svar. Det resulterade att det blev som jag hoppade av. Nu har jag jobbat och skulle vilja komma tillbaka till pluggandet så jag åtminstone har gymnasieutbildning.

Med vänliga hälsningar

23 jan 2023

Hej!

Du kan hoppa på i en klass om det finns en ledig plats skolan kan erbjuda dig. Du får först kontakta gymnasieskolan du är intresserad av och se vad det finns att göra. Alternativt att kontakta studie- och yrkesvägledare på din gamla skola och ta hjälp.

Annars kommer du erbjudas plats på ett program eller skola där det finns lediga platsen. Då får du prata med kommunen om vilka skolor och program där det finns lediga platser.

Vill du inte ta emot en plats på annat program kan det vara så att du behöver vänta och söka om till nästa år och gå om första året, då du saknar betyg och inte läst färdigt någon kurs än från första året. Då får du kontakta gymnasieantagningen i din kommun för att då inloggningsuppgifter.

Lycka till! / Petra, SYV