Vad gör jag om jag inte kan gå gymnasiet?

23 jan 2023
Hej, jag har hoppat av gymnasiet pga svår psykisk ohälsa & adhd-relaterade svårigheter (blev utbränd för att jag fick diagnos för sent), och jag kan inte sova eller slappna av för att jag inte kan sluta tänka på hur mörk framtiden känns. Läser överallt att det är jättesvårt att få jobb utan utbildning och har ingen aning om vart jag ska börja…. fyller 18 sent i år men har svår familjesituation och behöver pengar(jobb) för att flytta ut så snart som möjligt. Vad kan jag göra?? är det kört?

23 jan 2023

Vad tråkigt att höra att du har det jobbigt! Det är inte kört på något sätt. Du har god tid på dig att få klart gymnasiet och skaffa dig den utbildning du vill ha. Du behöver såklart prioritera din hälsa och ta emot all hjälp du kan få med det.

Jobb är möjligt att få även om du inte får din gymnasieexamen men det blir troligen lite svårare. Till exempel om du söker ett jobb och någon annan sökande har en fullständig gymnasieexamen kanske den personen går före. Men finns det gott om jobb i den bransch du vill jobba i så får du troligen jobb ändå.

Om du kan prioritera dina fortsätta gymnasiestudier så skulle jag rekommendera det men om det inte går så finns det alltid möjligheten att gå gymnasiet senare via Komvux.

Ta också kontakt med någon kring din familjesituation om du inte gjort det än! Det är möjligt att du kan få hjälp med det beroende på vad det handlar om.