Hur lång är skoldagen i gymnaiset?

23 jan 2023
Hej, Jag går just nu 1:an i gymnasiet och jag har 2 frågor.

Jag vill bli veterinär, men jag har valt estetiska programmet (för att det är roligare och dessutom vet jag inte om jag skulle klara av det höga tempot i matten). Så jag hade tänkt att ta ett naturvetenskapligt basår när jag går ur gymnasiet, och jag vill jättegärna gå på universitet et utomlands (med engelska som språk) , gärna i Tyskland eller Polen (Wroclaw). Men vad är det som räknas in när man söker till Universitetet? Betygen man får i matte, Engelska, kemi, biologi, Fisyk när man går basåret, eller räknas betygen från gymnasiet in på något sätt? Hur spelar meritpoängen roll när man söker Utomlands är det samma sak som om man skulle sökt i Sverige? För folk som bor i andra länder har ju lite olika betyg och skolsystem så det är lite därför jag undrar.

Min andra fråga är:

Hur långa dagar får man egentligen ha på gymnasiet? Vårat nya schema har 3 håltimmar en på 1 h och 10 min, och dem andra två på 2 h och 35 min.
Dessutom så har vi långa dagar, på måndag går vi 8 h skola,
på tisdag 8 h och 10 min,
på onsdag 6 h och 45 min,
på torsdag 6 h och 35 min
på fredag 8 h och 15 min. Och jag räknade med raster och håltimmar.

Så det jag undrar är, får man värkligen ha så långa dagar i gymnasiet? Och får man värkligen ha så många och långa håltimmar? Jag skulle helst inte vilja ha några håltimmar överhuvudtaget, det är ju liksom slöseri på tid. Jag blir dödstrött efter halva skoldagen, när vi har så långa dagar vilket gör att jag inte okar att jobba under dagarna som är 8h+.

23 jan 2023

Du läser ett basår för att få behörighet, betygen du får kan inte påverka ditt meritvärde. Du söker fortfarande till Veterinärprogrammet med dina gymnasiebetyg.

När det gäller att gå basåret utomlands så är det upp till de svenska universiteten att avgöra om de anser att den utländska utbildningen uppfyller deras förkunskapskrav. Så när du hittat en passande utbildning utomlands rekommenderar jag att du kontaktar en studievägledare på skolan du vill läsa vidare på i Sverige för att se om de kan godkänna den utländska utbildningen.

Det finns inte någon reglerad maxgräns för skoldagens längd i gymnasieskolan. Skolarbetet ska förläggas så att eleverna så långt som möjligt får sammanhållna skoldagar, vilket bland annat innebär att håltimmar så långt som möjligt bör undvikas. Det gäller såväl för grundskolan och motsvarande skolformer som för gymnasieskolan och gymnasiesärskolan.

Du kan upp dina frågor kring schemat med skolans rektor. Du har rätt till en god arbetsmiljö. Men det finns inga tydliga regler som visar på att skolan gör något fel så det bästa är om elever och rektor kan ha en dialog kring detta och att skolan gör vad d ekan för en bra arbetsmiljö.