Jag är reserv på NIU, hur gör jag med gymnasieansökan?

22 jan 2023
Hej!
Min son har fått reservplats på NIU i en annan stad. Han vill förstås stå kvar på platsen och därmed välja det som förstahandsval men undrar om han inte blir antagen till NIU måste han då gå gymnasieprogrammet han då valt i samma stad som NIU eller kommer man inte heller in på det programmet per automatik.
Om han inte blir antagen till NIU vill han hellre välja ett program där han bor nu och inte behöva flytta. Hur fungerar det?

MVH

23 jan 2023

Det finns ingen samordning utifrån det då det är två olika ansökningsprocesser. Kommer du in på ditt förstahandsval så stryks samtliga val under. Det gäller även om du kommer in på ditt andrahandsval och blir då reserv på första men resterande val under stryks. Förhoppningsvis kommer du dock fått svar angående NIU innan den slutgiltiga sökningen sker i maj och har då tid att ändra om dina val om det är aktuellt.

Lycka till! / Petra, SYV