Hur ska jag välja gymnasieprogram?

21 jan 2023
Heej! jag har vet inte vad jag vill gå. Jag funderar på Samhäll, Natur, Vård och omsorg och till med Ekonomi.
Jag är lite intresserad av vård och så men jag vet ju inte om jag vill jobba med de om 4 år liksom. JSå jag vill helst ha en bred utbildning men är inte säker på att jag klarar eller orkar med det. Jag planerar att läsa vidare efter gymnasiet men kanske jobba nått år emellan.

Ämnen jag gillar
alla praktiska ämnen förutom idrott
biologi
lite matte
historia

gillar inte
teknik

Så kan du snälla hjälpa mig att välja annars kommer jag typ ta en tärning och slå mig fram i livet. Typ finns de något man kan gå och få typ bred utbildning genom att lägga till kurser.

Sen undrar jag också om jag öppnar upp fler möjligheter eller får mindre möjligheter beroende på vilken inriktning jag läser, t.e.x. om jag läser sam-sam eller sam beteendevetenskap?

Jag har reda pratat med våran syv nån gång men hon gav typ ingen hjälp

för låt för att ge dig extra arbete
hejdåååå

23 jan 2023

Det kan verkligen vara svårt att välja gymnasieprogram! Ett tips är att du börjar med att ta reda på fler yrken och läser på om dem. Ibland känner man inte till så många olika yrken eller så vet man inte riktigt vad dom innebär. Du kan läsa på om olika yrken här https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/ och du kan också göra vårt gymnasietest för att få en idé om vad som kan passa dig här: https://www.gymnasium.se/gymnasieval.

Det är också bra att prata med människor som jobbar med olika saker och fråga dem om deras jobb för att se om något fångar ditt intresse extra mycket. Sedan ska man inte överdriva vikten av att bestämma vad man vill jobba med. För många människor är det så att man har hamnat i ett yrke som man inte alls hade tänkt sig från början men som plötsligt kändes bra.

Man kan alltså planera så mycket man vill, men det kan också vara bra att försöka vara öppen för att man kan finna andra möjligheter och nya vägar som känns mer spännande under tiden man pluggar. Ta ett beslut utifrån vad du känner just nu, och om du ändrar dig på vägen så är det helt naturligt. Gymnasievalet bestämmer inte hela din framtid så du kan lugnt välja "fel" program och sedan göra något som känns rätt senare.

Lycka till med gymnasievalet! /Petra,SYV