Kan jag byta gymnasium?

21 jan 2023
Jag går i ett gymnasium i ett län men vill byta till en skola som inte är i samma län kan jag det? Hur blir det med busskort då? Det blir ju inte samma busskort då väll, måste jag betala själv in till de länet och sen använda skolbusskortet eller kan jag använda den i de länet jag bor i?

23 jan 2023

För att du ska kunna byta gymnasium måste det finnas lediga platser kvar för dig på det gymnasieprogram eller skola du vill gå istället. Så ta kontakt med skolan du vill byta till och fråga om det. Har skolan en ledig plats och kan ta emot dig så hjälper de dig med dina frågor kring att skaffa nytt busskort. Vanligen så går det att få ersättning för busskort till en annan skola av sin kommun.