Hur blir jag advokat?

19 jan 2023
Hej, jag vill bli advokat men jag vet inte riktigt vad jag behöver göra. Just nu läser jag på vuxenutbildning enskilda kurser från samhälle vetenskap programmen på Halmstad kommun. Jag läser två kurs i taget så efter varje två kurs som är klar börjar jag med två nya. Kurser som jag ska läsa är: svenska 2 och 3, engelska 5 och 6, matte 1b, religion, historia, samhälle, naturkunskap, kumvuxarbeta osv. Om jag fortsätta med det så blir jag socionom. Jag är 21 år gammal och stressar över att det är för sent för mig att bli advokat på framtiden för det krävs många år. Jag behöver lite tips och råd med vad som jag ska göra.

20 jan 2023

För att bli advokat behöver man vara jurist i grunden. Då är det juristprogrammet på universitet/högskola som gäller. Utbildningen är 4,5 år långt och man pluggar på heltid. Man måste vara behörig till juristprogrammet, alltså att man får med sig vissa kurser från gymnasiet innan man söker. Där behövs det grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2. Denna behörighet kan du få från alla högskoleförberedande program.

Du behöver inte fortsätta till socionom om det är advokat du vill bli. Utbildningen till jurist är inte mycket längre än Socionomutbildningen. Prata med din skola om dina planer så de kan hjälpa dig.