Hur många går i gymnasiesärskolan?

18 jan 2023
Är det många som går på gymnasiumsarskola?
Och kan man kombinera med ett sånt induvell program med ett vanligt typ innebandy och ett induvellt?

20 jan 2023

Det finns cirka 300 gymnasiesärskolor i Sverige. Av dessa är många kommunala skolor som erbjuder program inom gymnasiesärskolan, och hos dessa går det ibland bara ett par elever. Läsåret 2020/21 går cirka 6 580 elever i gymnasiesärskolan. Det motsvarar ungefär 2 procent av alla elever som läser en gymnasieutbildning.

Det individuella programmet är till för dig som inte kan gå på ett nationellt program i gymnasiesärskolan på grund av din funktionsnedsättning. Det är tyvärr inte vanligt med idrottsinriktningar inom gymnasiesärskolan. Inom gymnasiesärskolan har 1 utbildning blivit godkänd som riksrekryterande utbildning med start hösten 2023. Prata gärna med din SYV i skolan om vilka skolor som finns där du vill bo och gå i skolan så kan ni hitta någon som passar dig.

Lycka till!/ Petra,SYV