Hur kan jag hoppa av gymnasiet?

18 jan 2023
Hej. Jag går just nu åk1 i gymnasiet och vill hoppa av för att jag kämpar med en del psykisk ohälsa men för att sedan gå om ettan nu till hösten igen. Hur gör jag, vem/vilka behöver jag prata med och kontakta och hur går hela processen till?

18 jan 2023

Väldigt tråkigt att du vill hoppa av gymnasiet! Det kan vara bra om du pratar med studie- och yrkesvägledaren och kuratorn på skolan för att prata om detta, om det handlar om något specifikt som gör att du inte vill eller orkar plugga längre kan det finnas lösningar som gör din skolgång lite lättare och hjälper dig där det inte känns så bra.

Känns det för tufft med takten och att du läser för mycket på en gång kan du prata med din rektor om att läsa ett reducerat program, eller med kuratorn om du känner dig stressad och nere, om det handlar om själva skolan kan du prata med din studie- och yrkesvägledare om att kanske byta program eller skola till något som känns lite bättre!

Om det inte går att gå kvar alls på grund av hälsan så ska du såklart prioritera den. Din skola hjälper dig med hela processen. Eftersom att gymnasiet är frivilligt är det ingen större process att sluta egentligen. Men får din egen skull är det bra att ha en dialog med skolan om dina planer för framtiden så de kan stötta dig i det.

Stort lycka till! /Petra, SYV