Hur mycket extra kurser får jag läsa på gymnaiset?

17 jan 2023
Hej, jag läser just nu vård-och omsorgsprogramet och är inne på mitt andra år. Nu i tvåan har jag valt att läsa Engelska 6 samt Matematik 2a för att kunna studera vidare efter gymnasiet. Det är nu dax att göra mitt individuella val inför åk 3 och jag vill lägga till både Svenska 3 och Engelska 7, kan jag det? Eller får jag läsa max 300 poäng? Hade velat lägga till Engelska 7 för att få extra mycket merit och har inte svårt för engelska.

18 jan 2023

Individuellt val (200 poäng) ingår i alla program och det innebär att man kan välja kurser själv, precis som elevens val i grundskolan utan att det blir extra kurser. Men det är möjligt att du kan läsa mer om du pratar med din skolas rektor om det.