Ska jag gå Naturvetenskapsprogrammet?

17 jan 2023
Hej! Jag går vårterminen i 8an just nu och försöker ta reda på vilken linje jag vill gå på redan nu så att det inte kommer som en överraskning i 9an. Jag har ingen aning vad jag vill jobba med och därför vill jag ta naturlinjen eftersom att man i princip kan bli det mesta när man går natur. Jag är varken bra på matte eller no utan jag har bara e-d på de ämnena. Men jag vet att jag vill ha ett bra jobb där man tjänar mycket och därför vill jag gå natur eftersom att man man kan bli något i de mer högbetalda yrkena efter gymnasiet, men jag är orolig över att jag inte kommer klara av att gå natur eftersom att jag inte är särskilt bra på matte och no, alltså det som förekommer som svårast i natur linjen. Dessutom så har jag 242,5 i merit vilket gör det extremt svårt för mig att komma in på naturlinjen där många skolor har som lägst merit värde för naturlinjen i typ 260-280 merit.

18 jan 2023

Ingen kan veta vad som blir svårt eller lätt för dig förutom du själv. Du kan börja med att titta på exakt vilka kurser som ingår i Natur. Det kan du göra längst ner på den här sidan: https://www.gymnasium.se/sok/naturvetenskapsprogrammet.  Om man tycker att naturvetenskapliga ämnen som matte, biologi och fysik är svårt så kommer man troligen att tycka att Naturvetenskapsprogrammet är svårt.

Om du tror att det kommer bli svårt för dig men ändå vill gå programmet får du fundera på om du känner dig tillräckligt motiverad och om du orkar att lägga mycket tid på skolan.

Men om du inte är så motiverad att gå Naturvetenskapsprogrammet kanske du ska titta på andra program också? De andra högskoleförberedande programmen ger ju också behörighet till en hel del utbildningar. Sedan kan man alltid lägga till kurser senare på Komvux eller som individuellt val på gymnaiset.

Du måste ju dock även ha tillräckligt höga betyg för att komma in på det program du vill gå. så det är något som du måste tänka på när du söker. Du behöver en plan B för vilket program du kan tänka dig gå också.