Hur blir jag programmerare?

17 jan 2023
Hej!
Om man väljer Design och produktutveckling som linje kan man bli programmerare eller någon slags IT? Någonting men att programmera med.

18 jan 2023

Ja, det kan man. Du kan gå vilken gymnasieutbildning du vill och sedan bli programmerare. Du måste kanske läsa något på Komvux efter gymnasiet efter vissa program. Om du vill bli programmerare/systemutvecklare så finns det dock många utbildningar att välja på (med olika behörighetskrav). Det kan ju vara en bra idé att läsa programmering redan på gymnasiet så oavsett vilket program du väljer kan du kolla med skolan om programmering är något du kan välja till. Men det är inte säkert att du behöver läsa programmering för utbildningen du vill gå.

Programmeringsutbildningar finns inom högskola, yrkeshögskola och privat och man kan till och med vara självlärd programmerare. Men vill du gå högskola finns det kandidatprogram inom datakunskap på de flesta högskolor och universitet. Kolla gärna upp vad som finns och vilka behörighetskraven är på skolornas egna hemsidor.

Lycka till med valet! /Petra,SYV