Hur funkar basår?

17 jan 2023
Hejsan!
Jag går sista året i sambeteende- programmet. Jag har läst naturkunskap 2 och läser matte 3b nu i trean. Jag är intresserad av tandläkare programmet, men jag vet att man ska läsa sen basår (bastermin) i ungefär i ett år. Men kommer jag läsa matte 4 då under basåret eller måste jag läsa det innan? Mina gymnasiebetyg är inte heller så höga kommer jag då komma in på basåret i universitet eller måste jag först komplettera för att höja mina betyg?
MVH

18 jan 2023

Om du går ett naturvetenskapligt basår så får du läsa matte 4 där. Så du behöver inte läsa det innan. Jag vet inte om du kommer in på basåret med du kan kolla på UHR:s hemsida där de publicerar antagningsstatistiken för högskolorna. Du kan höra av dig till skolan du vill gå också och fråga.