Hur får jag meritpoäng?

15 jan 2023
Hej, jag går första året på natur och ska nu göra det inviduella valet. Det jag undrar är hur jag får bästa jämförelsetal och högst möjliga merit. Är det vissa kurser inom inviduella valet som ger merit och i sådana fall vilka och kan de också öka jämförelsetalet? Med vänlig hälsning,

16 jan 2023

Extra meritpoäng läggs sedan till ditt jämförelsetal, det vill säga ditt betygssnitt. Du kan få maximalt 2,5 meritpoäng, vilket gör att det högsta jämförelsetalet du kan få är 22,5. Hur mycket meritpoäng du får är olika för olika utbildningar. Du kan få meritpoäng för vissa kurser i moderna språk, engelska och matematik - oavsett vilken utbildning du söker.

Fråga gärna din skola om hjälp innan du gör ditt individuella val så kan du vara säker på att du läser kurser som ger dig full meritpoäng.