Hur söker man gymnaiset i en annan kommun?

14 jan 2023
Hej!
Min dotter funderar på att söka till Olinsgymnasiet i Götene med fotbollsinriktning. Hon bor i Göteborg. Hur gör man för att söka till en annan kommun och annan del av Västra Götaland? Om hon väljer det i första hand är det det som blir hennes första hands val eller går en sådan sökning i ett eget spår så att säga?

16 jan 2023

Man söker som vanligt till andra kommuner och det är en ansökan som gäller. Så man lägger det man helst vill gå som förstahands val. Kontakta gärna gymnasieantagningen i kommunen eller skolas SYV om ni vill ha mer information om processen. Det finns även generell information om hur antagningen går till här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagning-ansokan/soka-till-gymnasiet-4234.

Lycka till!/ Petra,SYV