Vad händer om man inte klarar sin gymnasieutbildning?

12 jan 2023
Hej!
Jag är jätte oroligt över att jag inte ska får gymnasiet examen, jag ha problem hemma då och då samt jag ha missat skolan jätte mycket.

Jag går på vård just nu och ska tar student tills sommar. Hur ska jag göra vidare efter studenten om jag inte får examen, hur söka man vidare?

16 jan 2023

Vad tråkigt att du har det jobbigt! För att få en yrkesexamen måste man ha klarat minst:

• Godkänt i 2250 poäng av de 2500 poäng som ett gymnasieprogram består av
  • Ett godkänt gymnasiearbete
  • Svenska 1/Svenska som andraspråk 1, Engelska 5 och Matematik 1
  • Godkänt i 400 poäng av de programgemensamma ämnena.

Så det viktigaste är att fokusera på att uppfylla de här kraven. Då är det viktigt att du pratar med dina lärare i dessa ämnen och andra ämnen där du har det svårt. De ska kunna hjälpa dig. Om rektorn sedan ser att en elev har uppenbara problem att få minst E i ett ämne är rektorn skyldig att se till att man får den hjälp man behöver för att du ska klara av dina gymnasiestudier. Att läsa om ett eller flera ämnen kan vara en lösning. Så fortsätt ha kontakt med skolan kring detta.

Skulle man ändå inte klara det man behöver för sin examen så har man alla möjligheter att göra det på Komvux efter gymnasiet.