Kommer jag in på högskolan?

10 jan 2023
Hej! Jag går tredje året på samhällsprogrammet, inriktning beteende. I nuläget har jag 8,6 merit/poäng och tror att jag får cirka 14 eller 15 som slut betyg i gymnasiet. Jag förstår att detta inte är så jättebra betyg. Men jag skulle jätte gjärna komma in på journalistprogrammet på Göteborgs Universitet, vet ni om jag kan komma in med mina poäng. Jag ska även göra högskoleprovet nu i Mars. Kan HP hjälpa mig att komma in även om jag har 14 eller 15?

11 jan 2023

Journalistprogrammet på Göteborgs Universitet brukar ligga kring 20 i antagningspoäng. En stor del av platserna på högskolan är vigda åt studenter med resultat från högskoleprovet, som då hamnar i en egen urvalsgrupp. Söker du till högskolan med gymnasiebetyg kompletterat med högskoleprov så har du alltså chans till en plats genom två urvalsgrupper.