Hur blir man flygvärdinna?

09 jan 2023
Hej!

Jag går i samhällsprogrammet och kommer att ta studenten detta år, efter så många år så har jag äntligen bestämt mig för vad jag vill bli i framtiden och jag vill gärna bli en flygvärdinna. Jag är godkänd i alla ämnen förutom engelska 6 som jag tänkte bygga upp i komvux. Min fråga är hur och vart skickar jag in intresseanmälan till att bli flygvärdinna? Vilka skolor i Sverige finns det för denna typ av utbildning? Hur länge pågår utbildningen? Och är engelskan ett jätte högt krav de vill säga bör man ha höga betyg eller varierar det beroende på flygbolag?

Mvh//

11 jan 2023

För att bli flygvärdinna kan det vara väldigt olika vad som ger anställning. Det finns inga krav på en specifik utbildning, så det Estetiska programmet hindrar inte att du blir det, men det är bra om man har jobbat med till exempel service och turism. Därför rekommenderas ibland Hotell-och turismprogrammet på gymnasiet även om det inte finns något som säger att just det skulle vara det bästa. Det är också väldigt bra att kunna flera språk som flygvärdinna och det kan även vara en merit att ha sjukvårdskunskaper.

Ta kontakt med de flygbolag du vill jobba för så får du veta mer vad som krävs för att få jobba hos dem.