Hur funkar samverkansområden på gymnaiset?

07 jan 2023
Hej!
Har en dotter som går åk 1 på gymnasiet, samhällsvetenskapsprogrammet. Vi kommer att flytta till grannkommunen och folkbokföra oss i den nya kommunen. Grannkommunen ligger i ett annat samverkansområde än kommunen vi bor i idag och har också samhällsvetenskapsprogrammet på sin gymnasieskola. Har dottern rätt att gå kvar på nuvarande gymnasieskola även om vi flyttar till kommun i annat samverkansområde? Han vill gå kvar på nuvarande gymnasieskola. Har försökt att läsa mig till vad som står i skollagen men inte helt lätt att tolka.
Hälsningar

11 jan 2023

Det är lite svårtolkat men som jag förstår det gäller dessa regler när man söker till en gymnasieskola. När man väl går på skolan så bör man få behålla sin plats oavsett vart man flyttar. Men hör av er till skolan om ni är oroliga. Rektorn på skolan bör kunna ge er ett klart svar kring det.