👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur kommer jag in på högskolan?

06 jan 2023
Hej!
Jag har en fråga om naturvetenskapligt basår. Jag studerade gymnasiet i ett annat land (mitt hemland) och har validerat min studieexamen här i Sverige och fått 11.35 poäng, och min utländska gymnasieutbildning ger mig behörighet som motsvarar dessa kurser i den svenska gymnasieskolan : Arabiska 7, Biologi 2, Franska 3, Fysik 1a, Kemi 1, Matematik 4, Naturkunskap 2.
Jag vill plugga på universitet men mina poäng räcker inte. Jag har gjort högskolprovet men det var svårt första gången, jag kommer att göra det igen men jag kan inte lita mig på det här provet, jag behöver ett annat alternativ, så jag tänker på basåret. Jag vill studera biomedisinska analytikerprogrammet och jag undrar om jag kan studera naturvetenskapligt basår för att garantera min plats på universitet UTAN att ha tillräckligt med poäng från gymnasiebetyget. Hur kan jag höja mitt betyg? Finns det ett annat alternativ? Kan jag studera olika ämne som kan höga betyget? (Jag har klarat sva3, och jag studerar engelska 5 just nu).
Mvh.

11 jan 2023

Det du ska göra för att höja betygen är att skriva prövningar. Prövning på Komvux innebär att man läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet. För den som redan har ett godkänt betyg i kursen från gymnasiet är prövning det enda sättet att höja ett betyg. Fråga gärna Komvux i din kommun om detta.

Vill du studera naturvetenskapligt basår så söker du in på det. Naturvetenskapligt basår har en egen antagningspoäng. Om skolan där du går går erbjuder garantiplats till det biomedisinska analytikerprogrammet så kan det vara en bra idé. Kolla med skolan hur deras garantiplatssystem fungerar och om de har ett sådant.