Hur blir jag robotingenjör?

05 jan 2023
Hej hur blir man en Robot ingenjörer vad tar man för inriktning i teknik kan man också bli en roboteninjeör i natur lijen i så fall vilken inriktning.

11 jan 2023

Jag kan bara hitta en utbildning till automations- och robotingenjör.

För att söka till utbildningen krävs att du har grundläggande behörighet vilket motsvarar en gymnasieexamen samt följande förkunskaper eller motsvarande:

Datorteknik 1a

Praktisk ellära

Du kan få detta från El- och energiprogrammet. Utbildningen till automations- och robotingenjör hittar du på Hermods Yrkeshögskola så gå in på deras hemsida och läs på om du vill.

Men om du vill gå en ingenjörsutbildning på högskola så är Teknikprogrammet med inrikting teknik det bästa. För att bli högskoleingenjör läser du tre-årig högskoleingenjörsutbildning. För att blicivilingenjör läser du i fem år på civilingenjörsprogrammet på högskola/universitet.

Du kan titta lite på högskolornas hemsidor och läsa om ingenjörsutbildningarna och vilka inriktningar som finns där. De kan också hjälpa dig att välja inriktingen som passar ditt intresse bäst.