Kan jag få undantag från engelska när jag söker till gymnasiet?

04 jan 2023
Hej!
Jag går nian snart är det gymnasiet jag vill gå naturvetenskapliga programmet jag har jätte bra betyg de är mellan A-C. Jag är dålig på engelska jag fick E det här terminen jag är så rädd att jag får inte godkänt nästa termin jag hörde att om man har F i engelska, matte och svenska kan man inte gå högskolan förberedelse linjer. Som sagt jag har bara problem med engelska jag är inte jätte dålig men inte så duktig heller. Jag kom till Sverige 2018 jag fokuserade på svenska språket jag fick aldrig undervisning i engelska i hemlandet alltså jag har inte fått engelska när jag komma till Sverige jag började 5:an jag fick inte undervisningen i 5 eller 6 så jag började i 7:an jag hade inte så mycket tid på mig att lära mig.
Jag gör mitt bästa jag undrar om jag får inte godkänt i engelska kan jag fortfarande gå naturvetenskapliga programmet ? Kan min lärare eller rektor Meddela det gymnasiet som jag vill gå vad som gäller och varför jag klarade inte ämnet?

11 jan 2023

Det finns ett undantag för behörighet där eleven INTE har minst betyg E i Engelska. För att undantag ska gälla ska eleven inte ha haft möjlighet att delta i undervisningen i engelska under en betydande del av sin grundskoletid. Så därför så kan du få undantag från kravet på Engelska om detta gäller dig. Här kan du läsa mer om gymnasiebehörighet: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/gymnasiebehorighet-4264.

Gå gärna till din Studie- och yrkesvägledare (SYV) i din skola så ni kan se att du får behörighet, hen kan berätta mer om hur du ska göra för att antagningen ska överväga undantag från Engelska.