Vad är högskoleförberedande?

03 jan 2023
Hejsan jag undrar vad det menas med högskoleförberedande och vad ni kan hjälpa en med? Kan jag läsa på juristprogrammet utan engelska 6 och matematik 2?

05 jan 2023

För att läsa på universitet och högskola krävs det att du har grundläggande behörighet. Du har grundläggande behörighet om du har:

• Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.

På ett högskoleförberedande program så får du denna behörighet och det är därför som det kallas högskoleförberedande. Den särskilda behörigheten till Juristprogrammet är Historia 1b / 1a1+1a2 och Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2. Så du är alltså fortfarande behörig utan matte 2. Engelska 6 är dock ett krav för den grundläggande behörigheten så den behöver du.