Vilket gymnasieprogram ska jag gå?

01 jan 2023
Hej!
Jag står inför ett gymnasieval och är osäker om jag vill gå natur eller teknik. Båda linjerna är väldigt lika men det skiljer några små saker.
Teknik har de ämnena jag tycker verkar roligare, dock gillar jag inte programmering. Är programmeringen svår? Jag vet inte heller om jag passar in med de människor som går teknik och därför vet jag inte om jag kommer ha roligt de tre kommande år. Tänker därför att jag passar in bättre i natur. Jag har ingen aning vad jag ska göra, finns det något tips ni har?

02 jan 2023

Grunden på Teknikprogrammet och Naturvetenskapsprogrammet är, som du har sett, egentligen exakt samma, skillnaden är inriktningarna. Programmering ingår inte i de obligatoriska ämnena så beroende på hur din programfördjupning och inriktning ser ut så läser du kanske inte så mycket programmering. Kolla det med skolan du vill gå. Programmering är inte svårare än något annat ämne.

Du får tänka hur du vill kring valet men jag kan rekommendera att inte tänka så mycket på om du passar in. Alla kommer inte vara likadana oavsett vilket program du väljer så det kan vara bättre att tänka mer på vad du är intresserad och motiverad att gå. Ett tips är också att du testar på programmet och skolan du vill gå genom att kontakta skolan och fråga om du får vara "elev för en dag".

Vänligen/ Petra,SYV